Skip to main content
Nowości z branży

Viral marketing – FAKTY i MITY

By 26 stycznia 2015No Comments

Do rozprzestrzeniania reklamy wirusowej posłużyć może wiele kanałów i narzędzi, jakie oferuje Internet. Viral marketing może rozprzestrzeniać przekaz za pomocą najróżniejszych gadżetów, czyli takich jak rozśmieszające załączniki, wygaszacze do ekranu, tapety na pulpit, a także filmików, gier interaktywnych, kartek wirtualnych, kanałów dyskusyjnych oraz za pomocą polecania wiadomości i artykułów.

Podstawą reklamy wirusowej jest atrakcyjna dla internauty treść. Jeśli przykujemy uwagę użytkownika sieci na kilka minut lub zapewnimy mu chwilową rozrywkę możemy liczyć na to, że nasza reklama zostanie przesłana dalej. Zaciekaw go lub rozśmiesz, zrób wszystko, aby Internauci chcieli rozmawiać o gadżecie, który przygotowałeś. Zasada, która charakteryzuje viral marketing brzmi: im mniejszy budżet na kampanię tym bardziej atrakcyjna i łatwa do zapamiętania powinna być treść.

 Skuteczny viral marketing powinien w subtelny sposób łączyć funkcję rozrywkową z reklamą firmy. Najlepiej jeśli nasz produkt lub usługę da się umieścić w jakimś interesującym dla internauty kontekście. Jeśli jest to trudne zadbajmy o to, aby w gadżecie znalazło się logo firmy, najlepiej razem z adresem internetowym strony.

Praktyczny sposób dystrybucji kampanii to istotna rzecz jeśli chodzi o viral marketing. Tworząc materiał reklamowy musimy wziąć pod uwagę wielkość pliku i jego format. Należy również wziąć pod uwagę, czy gadżet będzie rozprzestrzeniał się w formie załącznika, czy będzie pobierany z serwera. Przed rozpoczęciem kampanii przetestuj swój gadżet na grupie znajomych lub mniej licznej grupie internautów. Pozwala to na uniknięcie konsekwencji związanych z niewłaściwie przygotowanej reklamy.

A oto 5 prostych zasad marketingu wirusowego

Strategia marketingu wirusowego nie musi zawierać wszystkich tych elementów, ale im więcej elementów obejmuje, tym większa szansa na pozytywne wyniki. Skuteczna strategia marketingu wirusowego:

  • Rozdaje produkty lub usługi – „free” to najmocniejsze słowo w marketingowym słowniku; o ile „tanie” przyciąga uwagę klienta, o tyle „bezpłatne” robi to o wiele szybciej, dodatkowo powodując działanie klienta.

  • Zapewnia łatwy transfer – viral marketing doskonale działa w Internecie, gdyż komunikacja jest szybka i tanie, co pozwala na szybkie rozprzestrzenianie się przekazu reklamowego.

  • Łatwo skaluje od małych do bardzo dużych- by móc szerzyć się lotem błyskawicy, metoda transmisji musi być szybko skalowana od małych do bardzo dużych; jeśli chodzi o viral marketing, możliwość szybkiego dodawania serwerów pozwala na szybki rozrost wirusa.

  • Wykorzystuje wspólne motywacje i zachowania – viral marketing kieruje się zasadą, która mówi, że chciwość napędza ludzi. Tak samo jak głód by być popularnym, kochanym i rozumianym. Powstała w ten sposób chęć komunikowania się, która produkuje miliony stron internetowych i miliardy wiadomości e-mail. Zaprojektuj  strategię marketingową, która bazuje na wspólnych motywacjach i zachowaniach, a jesteś zwycięzcą.

  • Wykorzystuje istniejące sieci komunikacyjne – Socjologowie mówią, że każdy człowiek posiada sieć 8 do 12 osób, w jego sieci znajomych, rodziny i współpracowników. Viral marketing idealnie wykorzystuje potęgę tych ludzkich sieci.  Ludzie w Internecie również tworzą niezliczone sieci relacji. Zbierają adresy e-mail i ulubionych adresów URL witryny. Dowiedz się, jak umieścić swoją wiadomość wśród istniejących sieci komunikacji między ludźmi, a szybko pomnożysz jego rozproszenie.

źródło:

http://viral-marketing.mix-marketing.pl/5-prostych-zasad-marketingu-wirusowego/
http://viral-marketing.mix-marketing.pl/viral-marketing-co-wplywa-na-jego-skutecznosc/
http://webmarketingtoday.com/articles/viral-principles/